Het gebrek aan hardloopevenement en -wedstrijdjes als gevolg van de corona-maatregelen maakte mensen creatief. In Amersfoort werd al vorig jaar een serie van uitdagingen in de vorm van strava-segmentjes bedacht het 033 Strava Circuit. De organisatoren publiceerden met regelmaat een segment op Strava en de deelnemers hadden twee weken de tijd om daar een (liefst snelle) tijd neer te zetten. Uiteraard kon je vaker dan één keer een poging doen. Van al die tijden werd via een formule waarin leeftijd en geslacht meegerekend worden punten gemaakt, waar dan weer een klassement van gemaakt kon worden. Een prachtig idee en dat vonden velen waaronder ook Daan.
Daan had al een paar segmenten in Amersfoort gelopen en bedacht toen dat een vergelijkbaar initiatief ook moest kunnen. De naam werd De Windhonden, naar de bekende molen alhier. Ik had me ooit al eens aangemeld voor het 033 circuit, maar de afstand had me steeds weerhouden om mee te doen, maar in Soest is dat natuurlijk geen probleem. Ik melde me enthousiast aan en even later vroeg Daan of ik wilde helpen met een soortgelijke puntentelling en het bijhouden van de stand. Geen probleem, als basis kon ik de puntentelling van de Runnerscup gebruiken, dus een geschikte spreadsheet was zo gemaakt.
Voor de Windhonden zouden uiteindelijk 8 segmenten gemaakt worden, waarvan de beste 6 meetellen. De eerste was "Daarbij die molen". Een rondje van 1 kilometer om de Windhond, maar wel eerst een klimmetje de Engh op. Voor mij kwam dit eigenlijk nog een beetje vroeg, de achillespees klachten leken voorbij, maar ik liep nog geen grote afstanden of harde tempo's. Toch kon ik de verleiding niet weerstaan om een poging te wagen. 4:24 was niet heel bijzonder, het bleek dat ik ook nog wat moest leren van het lopen van segmentjes. Strava is niet heel nauwkeurig, dus te dicht bij de start stil staan, kan betekenen dat je tijd al begint te lopen, net als dat door direct na de finish stil te blijven staan de tijd nog even door kan lopen. In de week daarna nog een nieuwe poging, iets harder omhoog en daarna niet verslappen leidde tot 4:07 en de 14e plaats.
Segment 2 was "De jacht is geopend!" 1500 meter heen en dan weer terug op de Jachthuislaan. Dat was andere koek, alleen al omdat de start (en dus de finish) een stukje verder van mijn huis ligt. Het werd daarmee een langer stukje dan dat ik op dat moment liep en dan ook nog een harde 3 kilometer er in. Bij mijn eerste poging stond er een naar windje schuin tegen op de terugweg. Zo'n twee jaar geleden was een 3 kilometer in 12 minuten goed mogelijk, maar op het eerste segment had 1 kilometer me al meer dan 4 minuten gekost, hoewel dat heuvel op was. Niet al te hard starten en dan zien wat er mogelijk was, was de bedoeling. Die bedoeling sneuvelde al in de eerste 100-en meters omdat ik te hard vertrok. Al voor het keerpunt maakte ik me zorgen over de terugweg. Uiteindelijk viel het verval mee, maar 13:36 was toch wel iets minder dan ik had gehoopt. Bij een tweede poging een week later stopte ik halverwege omdat het er die dag niet in zat.
Daarna volgde een segment met klimmetjes: "D'r op en d'r over". Wat dichterbij huis. Ik voelde me ondertussen weer iets beter worden en bovendien was ik nu beter instaat om niet te hard te vertrekken op de eerste klim, er zou nog een lange klim volgen. 2,4 kilometer in 10:43 lijkt niet heel snel, maar ik had een goed gevoel over hoe ik het liep.
Het vierde segment dat Daan bedacht was een cross-segment "Crossen door de bossen". Ben je bekend met de Sylvestercross, dan zul je veel van deze paden herkennen. Veel mul zand en klimmetjes, maar extra complex werd het omdat je een aantal paden vaker dan één keer passeerde en soms vanuit verschillende richtingen. Vooraf goed de route bestuderen en zoals velen heb ik het rondje ook een keer vooraf verkend.
En daarnaast was er de vraag of alles via de onverharde mulle paden gelopen moest worden, of dat je ook soms het ernaast gelegen pad kon pakken. Ik liep de eerste keer de "koninklijke variant", dat wil zeggen alles door het mulle zand en 18:19 was geen slechte tijd. Een week later nog een keer waarbij ik de betere paden nam. Ging het het 7 seconden sneller - iets te hard gestart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten