donderdag, mei 22, 2008

Niet vlak gelopen, wel een PR!

Weinig wedstrijden en niet al te frequent getraind dit jaar, maar de 5 kilometer baanwedstrijd wilde ik toch niet laten schieten. Thuiswedstrijden zijn altijd gezellig en het was net als de voorgaande jaren weer schitterend weer. Gistermiddag was ik wel moe, maar toen ik thuis was knapte dat weer een beetje op, dus reed ik vol goede moed naar de baan.

Ik had geen idee hoe het met de vorm stond. Mijn PR was 20.19 en stiekum hoopte ik nu onder de 20 minuten te kunnen komen, maar omdat ik al een tijd minder train, kon dat wel eens te hoog gegrepen zijn. Ik besloot maar te zien hoe het zou gaan. Door net als altijd netjes mijn 200 metertijden te timen, zou ik het vanzelf zien. Bij de start liet ik de hele snelle wedstrijdlopers maar een beetje voorgaan. In de loop van het eerste rondje zocht ik een groepje en ik wist bij wat wedstrijdlopers aan te sluiten. Het eerste rondje ging in ongeveer 1.31. Dat was best snel, maar het voelde wel goed. Vervolgens wist ik een behoorlijke tijd mijn 200-meters tussen de 47 en 48 seconden te houden. Na 2 kilometer lag ik zo'n 10 seconden onder het schema van 20 minuten! Ik liep ook langzaam in op Peter die een stuk sneller was gestart.

Ondertussen was ik bij een inhaalmanoevre op kop van het groepje (ca 5 lopers) terecht gekomen. Daar ging ik spijt van krijgen, want na 2200 meter kreeg ik het wat moeilijker en kwamen ze me voorbij. Dat gaf ook een mentale tik en langzaam liepen mijn 200 meter op naar 48+, 49, 50 en zelfs een paar keer 51. Het gat met Peter werd ook weer groter, maar hij had het duidelijk ook moeilijk. In de laatste twee ronden wist ik toch weer iets te versnellen. Het laatste rondje ging in ongeveer 1.35. Het was niet genoeg om onder de 20 minuten te eindigen, maar wel onder mijn PR in 20.11. Peter liep wel onder de 20 minuten, gefeliciteerd!

Het was integenstelling tot de voorgaande jaren geen vlakke race, getuige mijn kilometertijden (3.54, 3.55, 4.04, 4.11, 4.08), maar met het PR ben ik wel tevreden.

Klik hier voor de uitslag.

Geen opmerkingen: