zondag, maart 17, 2013

Dit kon wel eens lang gaan duren.

Al weer een week of zes speelt mijn knie me parten en er zit weinig schot in volgens mij. Ik doe trouw mijn oefeningen. Bij de fysio wandel ik op de loopband in een stevig tempo hellinkjes tot 12% en duw ik gewichten op de legpress. En thuis sta ik op de onderste traptrede om door mijn knie te zakken of doe ik 3 series van 20 keer opstaan en langzaam op een stoel gaan zitten. Allemaal zonder dat mijn knie zeer doet.

Maar ga ik hardlopen dan is het een ander verhaal. Deze week was ik als hulptrainer in opleiding actief bij een C-groep. Zonder problemen legde ik in totaal ruim 9 kilometer af, pas in het laatste stuk dacht ik in de verte een begin van een pijntje te voelen. Maar gister wilde ik zelf ook weer een stukje lopen. In overleg met de fysio een paar keer 1000 meter met 2 minuten rust. Al tegen het eind van de eerste kilometer voelde ik mijn knie. In de tweede kilometer begon het na zo'n 700 meter. Daarom besloot ik om te keren. De derde kilometer was hetzelfde verhaal. De vierde kilometer liep ik bewust heel rustig en liep ik pijnvrij.

De eerste drie kilometers liep ik tussen 5:00 en 5:20 per kilometer. De laatste 5:40 of langzamer. In dat laatste geval trek ik mijn knie een stukje minder op en heb ik blijkbaar minder problemen. Bij de training van woensdag lag het gemiddelde tempo ook boven 5:40.

Geen opmerkingen: