dinsdag, oktober 02, 2007

Extensief of intensief?

Een paar weken geleden schreef ik al iets over de verschillende tempo's die Anita hanteert in ons trainingsschema. Ze worden aangeduid met extensief en intensief. Over de definitie (hoe hard is dat?) kun je uitgebreid discussieren. Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Een opvatting relateert extensief en intensief aan een hartslag-niveau. Extensief is dan 75-80% en intensief 90% van de maximale hartslag. Zonder hartslagmeter kun je ongeveer het zelfde bereiken door voor extensief een "licht hijgend" tempo aan te houden en voor intensief een stapje harder. Bij deze opvatting is extensief volgens mij op elke afstand even snel (en intensief dus ook).

De andere opvatting relateert de tempo's aan het wedstrijdtempo voor de betreffende afstand. Omdat je een 400 meter nu eenmaal harder loopt dan een 10 kilometer zijn extensief en intensief ook afhankelijk van de afstand. Extensief is 75-80% van het wedstrijdtempo en intensief 90%. Voor iemand die 10 kilometer op westrijd tempo in 42.30 loopt is een extensieve 200 meter 46 seconden, 400 meter 1:38, 800 3:33 en 1500 meter 7:11. 400 meter onder de 1:40 is voor mij toch wel iets sneller dan licht hijgend, terwijl 1500 boven de 7 minuten rustig aan is.

Ik houd het voorlopig op de tweede opvatting. Maar wat vinden jullie?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb geen idee en loop op gevoel, en dat is moeilijk te vertalen naar exacte cijfers.
Groet Rinus.