woensdag, april 27, 2011

Net genoeg over

De wedstrijden volgen snel op elkaar. Vorige week nog de eerste zomeravondcup en nu alweer de derde wedstrijd uit de Amersfoortse Baancompetitie, weer een 5000. Een dag daarvoor (op tweede Paasdag) was ik nog flink in de tuin aan het werk geweest en dat leverde spierpijn in mijn beide hamstrings op. Ik had er dus niet zoveel vertrouwen in een goede afloop. Omdat ik ruim op tijd was besloot ik maar om eerst maar eens rustig een flink eind in te lopen. Het begin viel niet mee, maar na ruim 4 kilometer was de meeste stijfheid wel verdwenen. Op de baan kwam ik de vaste deelnemers weer tegen, Jos, Bart, Erik, Jefta en Harry van AV Pijnenburg, ex-collega Rubert van Altis en natuurlijk Hardloper.

Ik koos weer de startplek helemaal aan de binnenkant en kwam als vijfde door na 200 meter. Die eerste 200 ging niet heel hard, maar bij het uitgaan van de de tweede bocht zag ik dat nummer 4 een gaatje liet vallen. Ik bedacht me geen moment, maar sprong er overheen en sloot aan bij de voorsten. Nummer één liep langzaamweg en ik zat in het groepje van drie daarachter. Het tempo was hoog, onder 1:30 per rondje en ik voelde ook direct het effect van de versnelling die ik had gedaan. Het was een kwestie van concentreren en ontspannen en vooral aanhaken bij Henk. Ik telde de rondjes af. De eerste twee kilometers gingen in 3:40 en 3:44 (volgens Garmin, maar er was weer dezelfde afwijking van ca 30 meter per kilometer). Daarna moest ik het duo laten gaan. Maar even later zagt ik dat Henk ook nummer 2 had laten gaan en ik liep weer wat in. Een half rondje later zat ik er weer henk en weer iets verder liet hij me voorgaan.

Nu liep ik derde en ik zag de afstand met nummer twee zelfs weer kleiner worden. Helaas ging daarna mij kaarsje ook uit. Ik kon in de laatste kilometer niet meer aanhaken toen Henk weer langs kwam en ook een andere loper van AV Triathlon ging te hard. Op pure wilskracht gooide ik er nog een eindsprint uit om niet nog een keer ingehaald te worden en om toch onder mijn PR te duiken. Dat lukte net: 19:31. Halverwege dacht ik dat 19:15 mogelijk was, maar de snelle start (en de stijve benen) zorgden voor een te groot verval in het tweede deel.

In de derde serie liep Jefta een geweldige inhaalrace. Hardloper wist hem maar net voor te blijven. Rubert eindigde ook nog onder de 18 minuten. Jos had z'n dag niet en kwam zelfs boven de 19 minuten uit. Bart mocht deze keer in de snelste serie starten en handhaafde zich keurig midden in het veld. Hij trok zelfs het tempo van de groep weer op toen dat begin in te zakken. Het resultaat was een hele mooie 17:13.

Geen opmerkingen: