donderdag, juni 07, 2012

Zomeravondcup 4: Gegokt en verloren.

Daar stond ik dan weer: aan de start van de vierde zomeravondcup van 2012. Weer het parcours in Overvecht, waar ik nog nooit een goede race gelopen heb door een groot verval in de tweede helft. De vorige keer, twee weken geleden was ik zelfs uitgestapt, maar toen was het ook heel warm. Nu scheen ook weer het zonnetje en was de temperatuur toch nog aardig opgelopen, nadat het bijna de hele dag regenachtig geweest was. Ik was wat te laat van mijn werk vertrokken en ook nog verrast door een wegafsluiting, dus erg lang had ik niet kunnen inlopen. In de afeglopen weken heb ik gas teruggenomen op het gebied van trainingen om mijn achillespees wat rust te gunnen. Langzaam gaat dat wat vooruit.

Daar tegenover staat dat ik vorige week in Amersfoort een hele goede 800 meter liep. En de eerste twee avonden van de zomeravondcup liep ik mooi vlak naar nette tijden. Misschien dat ik door de relatieve rust van minder trainen juist wel beter was. Ik voelde me goed, had alleen wel dorst terwijl ik de hele dag extra water gedronken had. Eigenlijk moest 42 rond of misschien iets daaronder wel mogelijk zijn, dan zou ik direct afrekenen met dat parcours hier rond Overvecht.

Pang!
We waren weg. Niet zo hard willen beginnen als twee weken geleden dacht ik nog. Rustig meelopen in de groep en geen kracht verspillen aan slalommen. Dat ging prima, ik zag Sjaak uitlopen. eenmaal van de baan af ging op zoek naar een groepje met het juiste tempo. Er zou nog stuk met tegenwind komen. De eerste kilometer ging in 4:04, volgens mijn GFR, maar die maakte vandaag alle kilometers een stukje korter. Daarna haakte ik aan bij een loper in een fel geel shirt. Precies het goede tempo. We haalden langzaamaan wat andere lopers in: RunningCobbler, Sjaak, ...

Er volgden nog twee kilometers van 4:04. De benen voelden goed, ik kon rustig op mijn techniek letten. Ik kreeg alleen niet genoeg lucht door mijn neus en door het vele ademenen door mijn mond begon die wel erg droog te worden. De volgende kilometers waren 4:08 en 4:10. De tijden waren geen probleem, maar bij mij ging er nu toch wel hard een kaarsje uit. Sjaak kwam weer langs en de rest van mijn groepje probeerde hem te volgen terwijl ik eraf wapperde. Het tempo ging wat naar beneden en consolideren werd de uitdaging. 4:19 ging nog net, maar daarna liep het nog verder op.

Op 9 kilometer kwam Runningcobbler weer voorbij en direct daarachter Martin. Daar haakte ik nog even bij aan en ik nam de kop nog even van hem over om hem nog een stukje te hazen. Op zo'n 400 meter van de finish liet ik hem gaan. Mijn eindtijd was 43:38. VOlgens mijn GFR was het 10,2 kilometer. Met die tijd was ik toch nog vierde in het eindklassement in mijn klasse.

Geen opmerkingen: