zondag, januari 05, 2014

2 PR's binnen een week

Nog maar net bekomen van de verbazing over een PR op de Sylvestercross, stond ik gister aan de start in Woudenberg voor de Florijn Winterloop. Een prima georganiseerd evenement op een schappelijke afstand met een mooi rondje over goede wegen zonder extreme hoogteverschillen en waarbij rekening is gehouden met de meest voorkomende windrichting. Voorinschrijven is niet noodzakelijk, zodat je op het laatste moment de weerssituatie kunt bekijken om over je deelname te beslissen. Vroeger wilde het in Nederland nog wel eens sneeuwen of vriezen begin januari. De voorgaande twee jaar was dat niet het geval en ook deze keer stond niets mijn deelname in de weg.

Op donderdag had ik nog lekker getrained: 9 x heuvelop op de Kolonieweg, vooral op souplesse, waarbij mijn hartslag niet al te veel omhoog schoot. Ik kon dus fris aan de start staan. Het inlopen voor een wedstrijd is nooit een graadmeter, ook deze keer had ik de indruk dat een tempo van 5 minuten per kilometer ongeveer het maximaal haalbare zou zijn. Vorige jaren was er een relatief grote deelname van AV Pijnenburg, maar deze keer deden alleen Gerrie, Lotje en Selina mee. Vlak voor de start zagen we ook nog Jan H. Ik had een plekje redelijk vooraan op het smalle weggetje. We stonden dicht tegen elkaar aan, dus echt koud werd ik niet ondanks dat ik lekker in mijn korte tight en kort shirt zou gaan lopen.
Ondanks mijn PR van de Sylvestercross had ik geen hele hoge verwachtingen. De tijd op de Montferlandrun van een maand eerder was niet heel scherp. Als ik onder 1:12 zou lopen was het al mooi. Ik hoopte door behoudend te beginnen met kilometer van 4:25 wat over te houden voor de laatste 5 kilometer, die traditioneel moeilijk zijn. Dat betekende dat ik de verleiding moest weerstaan om direct mee te gaan met de mensen om me heen, maar eerst mijn eigen tempo moest zoeken. Dat ging bijzonder goed. Ik hield het tempo op mijn Garmin een beetje in de gaten en het lukte om de eerste kilometer door te komen in 4:22. Dat was een stukje langzamer dan vorig jaar (4:11). In de vogende kilometers bleef ik de handrem er op houden. Als ik het idee kreeg dat het wat harder ging controleerde ik dat op mijn Garmin en paste ik mijn tempo aan. Dat betekende dat ik af en toe bewust loste bij een groepje waar ik in liep, maar dan kwam er wel weer een volgend groepje. De kilometers 2 t/m 6 gingen zo tussen 4:18 en 4:22.. Zoals je hieronder kunt zien was dat ongeveer gelijk aan vorig jaar en iets sneller dan 2011. Opvallend in die vergelijking is dat kilometer 6 altijd een beetje langzamer is.

Ondertussen had ik een aantal lopers weer ingehaald die me eerder voorbij waren gelopen. Een lange kalende man en een groepje met 3 dames die op dat moment rond de 10e plaats (dames) in de wedstrijd liepen. Vanaf kilometer 6 ging mijn tempo wat omhoog, misschien door dat groepje? Er volgden 3 kilometers van 4:14, één van 4:17 en weer één van 4:14. Ik liep langzaam van loper naar loper, bleef er even bij en liep weer weg. Het leek erop dat er een scherpe tijd in kon zitten. Dat werkt altijd motiverend. Als het zou lukken de overige kilometers ook onder 4:25 te houden, moest ik in de buurt van 1:10 kunnen komen. Maar het gevreesde stuk begon nu pas. Ik liep op dat moment samen met iemand anders die bekende nog nooit zo hard gelopen te hebben. Ik zag zelf dat mijn tempo onder 4:10 lag en hield even in. Het was te vroeg om nog te forceren. Zo liepen we een stukje samen onder andere langs huize den Treek. Daar zit nog een klein klimmetje. Vervolgens kwam er nog een stuk tegen de wind. Ik forceerde een beetje om naar een duo voor me toe te lopen en bleef er vervolgens even achter hangen. Dit zwaare stuk ging wel iets langzamer, maar met tijden weer rond 4:20 was ik zeer tevreden.

Toen we de bocht naar de laatste kilometer ingingen, probeerde ik buiten om weer op kop te komen bij deze twee lopers, maar daarbij moest ik vol door de wind, dat was te veel van het goede. Iets verderop moest ik ze toch laten gaan. In de laatste paar honderd meter kon ik nog wel weer tempo maken door vooral op techniek hard te gaan, dat werd dus toch mijn snelste kilometer (4:13). Met de finish in zicht kreeg ik vleugels toen ik de klok op 1 uur 9 zag staan. ik verwachtte op basis van mijn eigen timing 1:09:35, in de officiële uitslag staat zelfs 1:09:27.

Ik ben blij met de tijd en met de vlakke race. Minder dan 10 seconden verschil tussen de snelste en langzaamste kilometers.

Geen opmerkingen: