woensdag, april 23, 2014

18:46

Helemaal onverwacht is het niet. Op de één of andere manier valt op dit moment alles op z'n plek. drie weken geleden liep ik makkelijk naar 19:28 op de 5 kilometer, net boven mijn PR. Een week later was er een PR op de 3 kilometer en vorige week dook ik ruim onder mijn PR op de 10 kilometer. Bij de derde wedstrijd van de Amersfoortse Baancompetitie (weer een 5 kilometer) verwachtte ik weer onder mijn PR te kunnen duiken. Deze keer zat ik in een mooie serie samen met Jos, Titus, Martin en Sjaak en een groepje deelnemers die vorige keer tussen 1*:45 en 19:30 hadden gelopen. Ik zou proberen rondje 92 te lopen om op 19:10 uit te kunnen komen, onder mijn PR van 19:23.

De dag ervoor was ik nog flink aan het tuinieren geweest, maar die stijfheid raakte ik tijdens het inlopen wel kwijt. Deze keer stond ik niet helemaal vooraan bij de start, maar wel aan de binnenkant. Veel lopers van ongeveer hetzelfde niveau betekende wel een beetje dringen, maar gelukkig gingen we niet als gekken van start. De doorkomst na de eerste 200 meter was rond 44 seconden. De eerste volle ronde ging in ongeveer 90. Ik vocht wat voor een goed plaatsje in de groep, niet al te ver achter Martin, die rondjes 90 wilde lopen. Een loper dook voor me ertussen, maar liet vervolgens een gaatje vallen, dat was niet de bedoeling, dus versnelde ik even om hem weer in te halen en aan te sluiten. Maar een half rondje later gebeurde weer hetzelfde. Weer stak ik hem voorbij, waarbij ik hem waarschijnlijk een beetje al te krap inhaalde een beetje afsneed, maar ik wilde zuinig blijven lopen, langs de binnenkant, niet op kop, maar wel attent zodat ik zolang mogelijk mee zou kunnen gaan met versnellingen. Ongeveer halverwege kwam Titus voorbij en maakten we een treintje van drie AVP-ers aan kop van het groepje. Ik lette niet op tijden, pas bij 3 kilometer zag ik dat we onder 11:30 liepen en dat ik dus ruim binnen het schema van 19:10 zat. Bij Martin was het beste er ondertussen een beetje af. Ik bleef achter Titus en ene Thomas in de kop van het groepje lopen. Titus nam de kop over en ik volgde hem, met nog een kilometer te gaan, nam ik de kop over. ik nam het risico dat Titus me uiteindelijk met zijn eindsprint nog zou verslaan. In de laatste ronde kwam een andere loper (Gosse) voorbij, ik probeerde hem te volgen, maar moest een klein gaatje toestaan. Maar ik zag dat we wel weer dichterbij Jos kwamen. Bij het ingaan van die laatste ronde had ik gezien dat een tijd onder 19 minuten mogelijk was. Op 200 meter riep Kees 18:05 als tussentijd, dus ik zat goed. Met nog 100 meter probeerde ik alsnog naar Gosse toe te lopen en tot mijn verbazing werd het gat ineens kleiner en wist ik hem op de streep (met 0,1 seconde) te verslaan. Titus kwam een paar seconden later over de streep. Ik had niet op de tijd gelet, maar onder 19 minuten was in ieder geval gelukt. Edgar feliciteerde me zei dat ik ongeveer 18:47 gelopen zou hebben. Ongelofelijk.De officiële tijd zag ik vanmorgen: 18:46

Uit mijn Garmin data blijkt dat ik het ook weer gelukt is om redelijk vlak te lopen. De eerste en laatste kilometer waren met ongeveer 3:38 het snelst daartussen gingen ze in ca. 3:44.

Geen opmerkingen: