woensdag, oktober 15, 2014

Bosmarathon 2014

Er zat een wereld van verschil tussen de Bosmarathon van 2014 en die van het voorgaande jaar. In 2013 viel de hele dag regen, zo erg dat de wedstrijd uiteindelijk halverwege afgebroken moest worden. Dit jaar fietste ik 's morgens in een mooi zonnetje naar de baan om de tijdregistratie te installeren en kon na een half uurtje wat plaatjes via twitter verspreiden om eventuele twijfelaars nog te verleiden om naar Soest te komen.


Al snel druppelden de eerste lopers binnen en om 10:30 vertrokken de deelnemers voor de lange afstanden (hele en 3/4 marathon) en de estafette-teams. Daarna volgde de jeugd en dat zorgt altijd voor boel extra gezelligheid. zie ook de foto's op de site van de Bosmarathon. Een uur later was de start van de 5 kilometer. Deze keer deed Derk ook mee, samen met Wil-Anne:



Een paar weken eerder hadden ze meegedaan met de Mud Masters, dus deze 5 kilometer was een peulenschilletje.

Ons Gateway-systeem deed het zonder haperingen. Kijk mij eens blij zitten achter de laptop.
Vanaf die plek kon ik prima de verrichtingen van diverse bekenden volgen. Bart liep een mooie hele marathon, Titus en Martin een halve. Diverse bloggers deden ook mee. Lees hier de verslagen van Jantiene en Ruud. Het team van de wedstrijdgroep met Marcel, Edgar, Bas en Jos liep naar de tweede plaats.

Ik had ook de gelegenheid om zelf een stuk te lopen en stond om 13:45 aan de start voor de 10,5 km. Dezelfde afstand werd o.a. ook gelopen door Michiel (uit de A-groep), Dirk, Erik en Dick. Het lukte niet meer om een heel mooi plekje op de eerste rij te veroveren en had daardoor wat oponthoud bij de start.
Erik en Raymond, een oude bekende van de BAV Wintercup liepen een eindje voor me. Langzaam liep ik in op Raymond en ik haalde hem in na ca 3,5 km. Het gat met Erik bleef schommelen tussen 50 en 100 meter. Het parcours lag er prachtig bij, maar is traditioneel zwaar, regelmatig moet je uitwijken voor een plas of erg modderig stuk en op andere delen voel je de grond een beetje zuigen aan je schoenen, moet je om boomwortels heen of glibber je een beetje weg. Ondanks dat ik Erik in het vizier hield bleef het zwaar. Een echt heel hoog tempo kon ik op de een of andere manier niet maken, het bleef zo tussen 4:15 en 4:20, met af en toe een uitschieter.

In het tweede deel had ik het idee dat ik toch iets dichter bij Erik kwam. en na 9 kilometer ging dat ineens sneller. Met nog ongeveer een kilometer te gaan, ging ik er voorbij. Hij kon niet aanhaken. Voor de laatste paar honderd meter over de baan had ik nog een flinke tempoversnelling over en ik kwam na 44:26 over de streep. Dat was in ieder geval (alweer) een PR. Ik bleek overall 6e geworden te zijn. Voor een plaats op het podium had ik toch meer dan 4 minuten sneller moeten lopen, maar je kan niet alles hebben.

Geen opmerkingen: