donderdag, juni 09, 2016

De eerste 5 kilometer op de weg

De wedstrijdgroep van AV Pijnenburg heeft een onderlinge competitie: de Runnerscup. Om mee te doen moet je over een heel kalenderjaar minimaal 5 officiële wedstrijden lopen over diverse afstanden. Met ingang van dit seizoen tellen ook wegwedstrijden van 5 kilometer mee. Tot nu toe moest een 5000 meter op de baan gelopen worden. Ik had al vaker een 5000 meter gelopen, maar nog nooit op de weg. Bij de Zomeravondcup wordt sinds dit seizoen naast een 10 kilometer ook een 5 kilometer wedstrijd georganiseerd. Omdat ik aanstaande zondag mee doe met de NK Masters en ik een paar weken geleden nog last had van mijn linkerkuit besloot ik dat 5 kilometer in plaats van 10 deze keer een mooi alternatief was.

De vorige 5000 meter lukte maar net onder de 20 minuten. Maar dat was wel op een baan. Met een tijd onder de 20 minuten zou ik nu ook weer tevreden zijn. De 5 kilometer start 10 minuten na de 10 kilometer. John, Dick en ik, kregen dus nog even de tijd om Bart, Erik, Maarten, Niek, Jos, Martin, Theo, Stef, Titus en Edgar uit te zwaaien. Daarna mochten we zelf op pad, beginnend met 2 ronden op de baan. Tijdens die rondjes haakte ik aan bij een duo waarvan één duidelijk de haas was voor de ander en zorgde voor het beoogde tempo. Ze waren duidelijk op weg naar een doeltijd en afgaand op het tempo (eerste rondje 1:35) zou dat wel eens 20 minuten kunnen zijn.
Ik besloot hierbij te blijven. De doorkomst in de eerste kilometer was wel vrij snel (3:49), maar ik liep nog lekker mee.

Ondertussen waren we in de staart van een klein groepje beland en ik zag dat de "haas" naar de kop van het groepje liep en even later liep het duo weg bij het groepje. Voor mijn gevoel was dat een versnelling die ik niet had zien aankomen. Langs de andere kant van het fietspad probeerde ik het gat nog te dichten, maar daarvoor moest ik te veel forceren, Bij kilometer 2 liep ik een beetje te zwemmen tussen beide in, daarna kwam een deel van de mensen uit het groepje één voor één voorbij.
Kilometer 2 en 3 gingen in 3:54 en 3:57, mooi op schema voor onder de 20 minuten. Ik haalde nog weer een tweetal lopers in. Het laatste stuk is bekend (en een beetje gevreesd) langs het water, deze keer met een stevig windje van opzij en geen heel fijn wegdek. Ik kreeg het een beetje moeilijk en zag het tempo terugvallen naar 4:01. Maar bij het opdraaien van de baan wist ik dat onder de 20 minuten zou gaan lukken en daarmee was mijn missie geslaagd, met 19:49 was ik zelfs sneller dan eerder dit jaar op de baan.

Nu op naar de NK Masters.

Geen opmerkingen: