donderdag, oktober 12, 2017

Halve marathon boven verwachting

Net als vorig jaar is het ook in 2017 weer een uitdaging om mijn Runnerscup vol te lopen, omdat ik steeds door kleine blessuretjes geplaagd wordt. Met name de lange afstanden zijn lastig. Daarvoor wil ik eigenlijk wat meer lange trainingen gedaan hebben. Bovendien zijn er in het najaar niet zo veel weekenden waarin ik tijd kan vrij maken voor een wedstrijd. Bij de Bosmarathon ben ik wel altijd aanwezig, want daar doe ik mee met de tijdregistratie en meestal gaat dat zonder grote problemen zodat er genoeg tijd overblijft om mee te doen. Dit jaar wilde ik eigenlijk een halve marathon lopen, want die telt mee voor onze Runnerscup, hoewel het zeker geen snel parcours is. Denk aan 21 kilometer crossen. Maar in september werd ik geplaagd door een pijntje in mijn kuit en werd de opbouw verstoord. Pas twee weken geleden trainde ik weer zonder klachten mee. Een kwart marathon leek eigenlijk verstandiger.

De laatste training op donderdag voor de wedstrijd ging echter heel makkelijk en het begon een beetje te kriebelen. Kon ik die halve niet gewoon als een soort tempo duurloop beschouwen? De tijd zou dan niet uitmaken, als er maar een uitslag zou staan. Op zondagochtend hakte ik de knoop door en dus stond ik toch om half één aan de start van een waarschijnlijk nat en blubberig rondje door het bos, ma
ar wel met prachtig loopweer. Ik gebruikte de eerste kilometers vooral om een lekker tempo te zoeken en liet een groepje met Stef en Peter langzaam weglopen. Titus liep daar nog verder voor.

De kilometers gingen tussen 4:30 en 4:45 per kilometer, dat was best acceptabel. Na zo'n 6 kilometer kwam ik weer bij Peter en ging er voorbij. Even schoot het "Gildeloop-scenario" door mijn hoofd, waar ik mezelf opblies en uiteindelijk uitstapte nadat ik hem inhaalde. Iets verder passeerde ik voor het eerst de heuveltjes. De breken altijd het tempo en kosten flink wat energie. Vanaf hier lag het tempo wat lager (ca 4:50), maar ik kwam redelijk fit door na het eerste rondje (ca 49:20).

Het tweede rondje was wat moeizamer, omdat ik steeds meer last begon te krijgen van wat blaartjes, vooral op mijn kleine teen rechts. Daardoor liep ik de laatste 5 kilometer niet lekker meer en zakte het tempo naar rond 5 min per kilometer. Ik telde de kilometers af en wist er nog een versnelling uit te persen in de laatste kilometer. Eindtijd 1:41:01. 

Na de finish liep ik direct door naar de EHBO waar ik me aan mijn linkerteen liet helpen. Voorlopig loop ik nog wel een beetje kreupel.

Geen opmerkingen: