woensdag, mei 11, 2016

De eerste 10 van 2016

Een maand geleden ging ik flink stuk op de 5000 meter bij de Amersfoortse Baancompetitie. Bij trainingen had ik ook moeite met langere intervallen. Al met al concludeerde ik dat mijn tempohardheid behoorlijk gezakt was. In de weken daarna ging het bij de trainingen gelukkig weer wat beter, maar ik was wel een beetje bang voor de eerste wedstrijd van de Zomeravondcup die ik dit jaar zou lopen. Dit was al de tweede wedstrijd uit de serie, de eerste had ik wegens omstandigheden moeten missen.

Ik hoopte ongeveer 42:30 te kunnen lopen, maar het belangrijkste zou zijn dat ik geen groot verval zou hebben. Roger had bij de eerste wedstrijd 42:48 gelopen en was daarmee een mooi referentiepunt. De reis naar de baan was een beetje spannend. Utrecht werd geteisterd door een verkeersinfarct. Ik vertrok wat eerder van huis en koos voor route waar ik zo lang mogelijk de snelweg zou kunnen mijden. Dat pakte goed uit en ik was mooi op tijd bij de start. Al direct trof ik daar Theo en Edgar, de eerste twee van een grote delegatie van AV Pijnenburg. Uiteindelijk zouden Bas, Erik, Maarten, Niek, Martin, Jos, Titus, Theo, Stef, Roger, Edgar, Dick en Gerrie van de wedstrijdgroep de 10 km lopen. John deed mee met de 5 km. Samen met wat recreanten en Maarten H, kwamen we op ruim 20 deelnemers.

De weersomstandigheden waren verre van perfect. Het was warm, vochtig, drukkend en benauwd. Gelukkig viel er af en toe een klein druppeltje. Uiteindelijk is aan de uitslagen te zien dat vrijwel iedereen een stukje langzamer liep dan de eerste wedstrijd. Alle reden om voorzichtig te starten. Ik ging daarom ook wat verder naar achteren in het startvak staan en begon rustig aan de eerste 700 meter op de baan. Door de vele buitenbochten had mijn GFR310 al zo'n 50 meter verschil na de eerste kilometer. Die eerste kilometer ging in 4:07, iets te hard, maar dat zou wel goed komen. Ik had al veel mensen die verder naar voren en/of te hard gestart waren ingehaald en dat zou de rest van de wedstrijd zo blijven. De kilometers 2 tot en met 9 liep ik vrijwel vlak tussen 4:15 en 4:18. In het begin ging dat heel makkelijk, later moest ik er wat harder voor werken. Ik had het idee dat ik wat versnelde, maar de kilometertijden gingen niet naar beneden. De laatste kilometer probeerde ik nog wat te versnellen, daardoor haalde ik nog een paar lopers in en zowaar liep ik nog 4:06. Mijn eindtijd lag net boven 43 minuten: 43:02. Iets hoger dan gehoopt, maar wel vlak en gezien de omstandigheden niet slecht.

Geen opmerkingen: