donderdag, oktober 14, 2021

2020: Trainer zijn in corona tijden

Kleine ongemakken als blessures weerhielden me er natuurlijk niet van om training te blijven geven. Bij de C-groep hebben we heel fijn team van trainers die met creativiteit en enthousiasme de lopers weten te motiveren. De rode draad is een schema gebaseerd op Jack Daniel's Running Formula en er is voldoende ruimte voor eigen accenten. 

In maart van 2020 kwamen de trainingen plots tot stilstand door corona. In mei mochten het weer, maar dan onder strikte voorwaarden. We begonnen met kleine groepjes en in plaats van starten en finishen bij de accomodatie van AV Pijnenburg, werden er andere startpunten gezocht. Gelukkig was het ondertussen voorjaar en dus niet meer donker 's avonds zodat er vanaf diverse plaatsen aan de rand van het bos begonnen kon worden. Dat gaf wel weer extra mogelijkheden. Het was nu makkelijker om in andere stukken van de omgeving te lopen. Vanaf het 1000 bomenbos over de Paltz en de Stompert of om de dierentuin heen of vanaf het Spiehuis naar de Zwarteweg. Natuurlijk ook aandacht voor wat core-training met een running bootcamp "light". Dat leverde mooie plaatjes op:





Binnen de groep waaraan ik training geef, is verschil in niveau en door mijn eigen vorm in het afgelopen jaar was het ook regelmatig verstandig om rustig aan te doen. Voor trainingen met langere duurlopen zocht ik daarom steeds lusjes die afgesneden kunnen worden, ik kon dan met de langzamere lopers een kortere route nemen en kon iedereen zijn eigen tempo lopen. 




Voor de kortere intervallen introduceerde ik de dobbelsteenloop. De lopers lopen intervallen op rondjes van verschillende lengte. Welke rondje ze moeten lopen hangt af van een dobbelsteenworp. Met een beetje huiswerk had ik thuis er voor gezorgd dat langzamere lopers een grotere kans op kortere rondjes hebben. 

In verband met corona waren er vrijwel geen wedstrijden en ook de traditionele Utrechtste Heuvelrug Estafette ging niet door, Maar Altis kwam met een alternatief: De Hexathlon Estafette. Een route van 60 kilometer langs zes verschillende vereniging kon in estafettevorm worden gelopen. Vanaf iedere vereniging werd gestart, steeds 2 teams tegelijk waarbij er één met de klok mee en één tegen de klok in liep. Zelf wilde ik niet lopen, maar ik werd de coach van een team van de wedstrijdgroep en wij wilden voor een snelle tijd gaan. Ter voorbereiding fietste ik twee weken eerder de hele route, in een lekker zonnetje en met wind mee langs de dijk. Nu werden we niet verrast door werkzaamheden. Twee weken later stond de wind precies de andere kant op en hadden we 's morgens regen. Maar bij terugkomst was het ondertussen prachtig weer. Een officiële tijdregistratie ontbrak en er was ook geen uitslag, dat was voor ons als wedstrijdlopers een beetje een afknapper.

Na de zomer konden we kortstondig weer in wat grotere groepen lopen en vertrekken vanaf het clubgebouw, maar al snel begon een volgende lockdown en stonden de georganiseerde trainingen weer stil. Ik vond het zonde als we onze lopers zouden verliezen. Daarom heb ik de hele tweede lockdown via whatsapp trainingen verstuurd naar alle lopers, inclusief voorstellen voor routes die ze konden lopen. Via strava kon ik zien dat hier door een flink aantal lopers gebruik van werd gemaakt alleen of in kleine groepjes. En zelf liep ik deze trainingen ook vaak. Het schema werkte toe naar een 10 kilometer testloop. Omdat er geen wedstrijden werden georganiseerd, hadden we zelf een route van 10 kilomter uitgezet in het bos van Laag Hees en hier een strava segment van gemaakt. Voor lopers met strava werd de tijd direct geregistreerd. Alle lopers kregen de uitdaging om deze in de laatste week van het jaar te proberen. Het  uitzetten van dat segmentje was een uitdaging, mijn oude vertrouwde Garmin Forerunner 310 lijkt steeds onnauwkeuriger te worden bij de sateliet ontvangst. Uiteindelijk lukte het met hulp van Rijnvis.



Geen opmerkingen: