dinsdag, oktober 26, 2021

Grafiekjes maken.

Uit de post over de segmentjes kun je opmaken dat ik begin dit jaar vrij snel weer uit de lappenmand kwam. De sportarts vond weinig bijzonders, maar had wel wat opmerkingen over de kracht in mijn hamstrings en buikspieren. De fysiotherapeut ging daarmee aan slag en keek zeer kritisch naar mijn techniek. De enig opmerking was dat mijn zwaaibeen sneller naar voren mag. De krachtoefeningen waren vooral functioneel door ook aan dit punt te werken.

Verder kreeg ik handvatten om overbelasting te voorkomen. 's Morgens ging ik trouw mijn "Morning Readiness" meten en voor al mijn trainingen berekende ik de Rate of Perceived Excertion. Voor de Morning Readiness schafte ik een nieuwe hartslagband aan en aangezien mijn oude GRF 310X ondertussen steeds meer moeite kreeg met de nauwkeurigheid werd die ook vervangen. Ik loop sind februari met een GFR 245 en ben erg tevreden over de mogelijkheid om workouts te kunnen programmeren. Het is ook voor een trainer handig als je niet zelf op de duur van de intervallen hoeft te letten. En als ik voor mezelf loop helpt dit om de training met de juiste tempo's te lopen.

Mijn HRV heb ik tot de zomer steeds 's morgens gemeten, maar erg veel wijzer werd ik er niet van, zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek van mijn HRV in het tweede kwartaal. De rode kolommetjes zijn de dagelijkse waarde. Het groene gebied is het wekelijks voortschrijdend gemiddeld.
Mijn HRV leek aan de lage kant voor een man van mijn leeftijd. Een goede relatie met de trainingen die ik deed kon ik niet leggen. 

De RPE houd ik nog wel bij. De "zwaarte" van de inspanning maar de duur van de training geven een waarde voor de training. Voor iedere week reken ik het totaal uit. Eigenlijk zou dit dan binnen 80% tot 120% van de gemiddelde waarde van de voorgaande 4 weken moeten vallen. Dat lukt niet altijd:

Blauw zijn de week totalen, geel is het gemiddelde van de voorgaande 4 weken, rood is 120%, groen is 80%. Soms komt de afwijking door dat de trainingen een dagje verschuiven, Hoewel verre van perfect, geeft het mij wel houvast.

Wat je in de grafiekjes niet ziet, is dat de trainingen wel langzaamaan omvangrijker worden. Ik loop met dezelfde intensiteit grotere afstanden in dezelfde tijd. Bij de testloopjes en de prestaties op de segmenten zag ik ook langzaam verbetering. Eind vorig jaar liep ik ongeveer 50 minuten over 10 kilometer. In juni was dat 48 minuten en in augustus 47:10, maar dan over een parcours, dat gedeeltelijk op een cross leek. 



Geen opmerkingen: