zondag, januari 08, 2012

Florijn Winterloop

De eerste wedstrijd van 2012 heb ik al weer gehad. Gister deed ik mee aan de Florijn Winterloop in Woudenberg op de 10 EM. De bedoeling was met een aanzienlijke delegatie van AV Pijnenburg aan de start te staan. Uiteindelijk waren we met z'n achten. Ik reed samen met Peter en onderweg deelden we onze plannen. Beiden wilden we behoudend starten. Ik hoopte met kilometers tussen 4:20 en 4:25 nog wat over te houden voor de laatste 5 kilometer. Zo zou ik misschien wel onder de 1:10 uit kunnen komen. Van Peter verwachtte ik een snellere race.

Bij de start troffen we Titus, Edgar, Theo, Petra en Lotje en we stonden redelijk vooraan. Vanaf de start hield ik me aan mijn opdracht. Rustig beginnen, ontspannen lopen en zorgen dat het niet te hard gaat. Ik liet Titus, Peter en Theo rustig weglopen toen ze voorbij kwamen. De eerste twee kilometers ging in 4:20. Toen pas ontwaarde ik Petra. Ze liep blijkbaar ook flink door. Langzaam liep er voorbij en ik raakte aan praat met een meneer in het blauw, die ongeveer dezelfde doelstelling had als ik. Kilometer 3 ging iets langzamer (4:23). Ik liet me verleiden tot een kleine versnelling en liet mijn loopmaatje achter. Vanaf dit punt gingen mijn kilometertijden nogal heen en weer: 4:25, 4:17, 4:26, 4:17, 4:26 en 4:18. Mogelijk door de wind en het vals plat of doordat ik soms even aanhaakte bij andere lopers. Na 9 kilometer kwam ook de meneer in blauw weer langszij. Samen liepen we nog 2 kilometer verder: 4:21 en 4:18. Dat was een (warm) stuk met de wind achter.

Toen kwam er een scherpe bocht waarin Hardloper langs de kant stond en waarin ik het contact met de meneer in het blauw verloor. De man met de hamer. Op Garmin zag ik snelheden van 4:40 of hoger. Het beste was er duidelijk af en het werd hard werken. In de resterende kilometers wist ik me mentaal toe te knokken naar een paar lopers voor me, dat zorgde ervoor dat het verval niet al te groot werd: 4:34, 4:28, 4:24 en 4:32. De laatste kilometer was traditioneel goed voor een versnelling, maar ook niet heel veel: 4:17. Bij het naderen van de finish zag ik dat onder de 1:11 nog net moest kunnen en dat lukte met 1:10:56 (netto).

Ondanks het PR overheerste in eerste instantie de teleurstelling. In Eindhoven had ik na een behoudend begin nog kunnen versnellen. Nu was verlies beperken het maximaal mogelijke. Peter en Titus waren in een eindsprint samen over de streep gekomen in 1:07:24. Ik had gedacht daar dichter achter te kunnen zitten. Toch hadden ook zij het vanaf 11 km moeilijk gevonden. En thuis bleek het verval minder dan ik onderweg gedacht had. Een verklaring heb ik niet. De Sylvestercross was niet helemaal top geweest en de training van dinsdag ging ook wat minden. Donderdag had ik bewust overgeslagen. Al met al een PR met een gemengd gevoel.

Geen opmerkingen: